24 september 2013

IsaDora Sugar Crush vs. Depend Rough Sparkle

Jag har blivit en riktig sucker för sockriga strukturlack de senaste veckorna. I just can't get enough! Så nu tänkte jag att det var dags för en liten battle mellan de två märken jag har testat: IsaDoras Sugar Crush och Depends Rough Sparkle. Båda lacken har sina för- och nackdelar.

IsaDora - Sugar Crush 

Jag älskar IsaDora överlag och köper ofta make-up från dem. 

De erbjuder många fina lack i denna serie och man vill ha varenda en av dem. Det är ett extremt plus i kanten. De skall också ha cred för den otroligt funktionella appliceringsborsten som liksom "täcker" hela nageln under appliceringen. Man behöver alltså inte kleta och envisas med allt för många drag utan det löser sig självt, i princip (förutom på högerhanden då, men det är alltid hopplöst för mig...) Bra täckning, två lager räcker precis som förpackningen lovar. Torkar väldigt fort och blir snyggt matt. Dessutom är den väldigt enkel att ta bort med pads och aceton.

Men matt är ungefär vad det blir. Jag saknar den där lite mer sockriga finishen som gör att naglarna verkligen sticker ut och glänser. Jag saknar den där bastanta känslan, när nageln blir riktigt, riktigt hård och knappt är möjlig att böja. När lacket i princip "håller ihop" nageln. Märkte också att lacket sitter väldigt dåligt och lossnar rätt fort. Jag är van vid att kunna ha lack i minst en vecka innan det börjar smula sönder. Detta höll i tre dagar för mig och då gjorde jag ingenting annorlunda med händerna mot vad jag brukar göra. 

Depend - Rough Sparkle

Depend är definitivt det mest förekommande märket i min "lacksamling". Det är ett billigt alternativ, helt enkelt. 

Rough Sparkle är en serie med sockriga strukturlack och ett lack går för 40-50 kronor, vilket är en fördel om man inte har 80-100 spänn att lägga på ett lack. Jag älskar denna serie! Finishen blir otroligt snygg och sådär sött sockrig. Man vill nästan äta upp naglarna när man är färdig, för de ser liksom ut som godis! De blir inte jättematta utan erbjuder ett tydligt skimmer som sticker ut. Dessutom känns mina naglar extremt starka och stabila när jag applicerat dessa lack. Torkar snabbt. Och lacket HÅLLER! Hade lacket i ca. sju dagar sist innan jag beslutade mig för att applicera IsaDoras, och då hade Depends lack knappt ens börjat lossna. 

Precis som IsaDoras Sugar Crush finns det nackdelar. Eftersom Depends lack kommer i så små förpackningar är appliceringsborsten givetvis mindre. Det försvårar såklart appliceringen lite och det kan bli ett kladdigt slutresultat. Då måste man ta till tops och aceton och pilla bort det överflödiga lacket med precision. Ytterligare ett minus är att denna serie inte innehåller speciellt många färger. 

Summan av kardemumman

Jag personligen föredrar faktiskt Depends Rough Sparkle framför IsaDoras Sugar Crush. Jag gillar slutresultatet bättre, helt enkelt. Det känns inte så tunt på något vis. Samtidigt saknar jag några grejer hos Depends lack som IsaDora har. T.ex. alla fantastiskt fina färger och appliceringsborsten som finns i SC-serien, den är verkligen guld värd! Detta känns som en jämn kamp men Depend tar slutligen priset! Ett prisvärt lack med snygg finish som håller, väl värt pengarna och den lilla extra tid det tar att pilla med tops till dess att man är helt nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar